Onze visie

September 2022
De kinderen die in onze school instromen, willen we laten ontwikkelen volgens het nieuwe ZILL leerplan. We willen zowel aan een persoonsgebonden als een cultuurgebonden ontwikkeling werken. Hiermee bedoelen we dat we de kinderen laten ontwikkelen door intentioneel spelen en leren vanuit een focus. Deze focus is gebaseerd op het leerplan zin in leren, zin in leven. Hun harmonische ontwikkeling wordt op allerlei manieren en langs diverse wegen ondersteund met aandacht voor de tien ontwikkelvelden en onderliggende ontwikkelthema’s en generieke doelen.

Concreet voor onze school betekent dit het volgende:
 

Tijdens de voormiddagen worden de hoofdvakken aangeboden. De kinderen verwerven kennis in graadklassen. Ze onderzoeken in groep of individueel en werken met activerende werkvormen. Het doceren gebeurt in klassieke lokalen onder leiding van een klasleerkracht. Tijdens de namiddagen verwerken de leerlingen hun leerstof in en buiten de school. Zo maken we de leerstof via instructie, oefening en experiment levensecht. Op deze manier trachten we gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen te creëren. Ons onderwijs is pas geslaagd als we maximaal het talent van alle leerlingen aanspreken en kinderen verder sturen als zowel abstracte en kritische denkers als handige doeners.

Om dit te kunnen verwezenlijken hebben we gekozen voor een graadklas kleuters 2,5 - 3 jarigen (de dribbelklas). De leerkracht biedt taken aan naar gelang de leeftijd van de kleuter. In de uiltjesklas (4- en 5-jarigen) wordt er wekelijks een wiskunde- en taaldoel gekozen waarrond alle kleuters opdrachten/spelletjes gaan doen. Er wordt gedifferentieerd gewerkt: sommige kleuters krijgen eenvoudigere taken, anderen kunnen al oefeningen met meer diepgang aan.
In de bijtjesklas zitten de kinderen van het eerste en tweede leerjaar samen. We trachten voldoende afwisseling te bieden tussen de speel- en leermomenten.
Verder zitten het derde en vierde leerjaar samen in de leeuwenklas, alsook het vijfde en het zesde leerjaar in de berenklas.

We bieden de kinderen zorg op maat, zowel in de kleuterschool als in de lagere school. Indien de kinderen extra zorg nodig hebben, kunnen we beroep doen op juf Kristine (zorgjuf) en juf Inke (zorgcoördinator). Als ouders vragen wij jullie mee als partners in de zorg voor jullie kind.
Meester Roland geeft ’s namiddags aan alle klassen van de lagere school rooms-katholieke godsdienst. In ons katholiek onderwijs zijn wij grote vertegenwoordiger van de dialoogscholen. Dit wil zeggen dat wij vanuit onze christelijke inspiratie alle leerlingen en (groot)ouders – wie je ook bent, wat je achtergrond ook is – welkom heten, open staan voor andere overtuigingen en in dialoog gaan met diegenen die van mening verschillen. Leerlingen op onze school leren respectvol om te gaan met andere geloofsovertuigingen en hen met een open geest te benaderen.
Tijdens dit vrije uur maakt de klasleerkracht van de gelegenheid gebruik om andere klassen te ondersteunen en zo in contact te komen met diverse leerlingen en lesstijlen.
We bekijken van jaar tot jaar wat de optimale samenstelling is van de klassen. Dit kan dus geregeld veranderen. We opteren ervoor om de ouders duidelijk en tijdig van deze info te voorzien.

In het verleden hebben we tijdens de namiddagen voor vakleerkrachten gekozen om ons het nieuwe ZILL-leerplan helemaal eigen te maken en de focus te leggen op enkele doelen in plaats van alles in één keer op ons af te laten komen. Ze kregen de kans expertise op te bouwen door nascholingen te volgen. Elke leerkracht werd vakspecialist en verdiepte zich in 2 vakken. Zo kozen we voor een leerkracht natuur en techniek, een leerkracht tijd en drama, een leerkracht beweging en een leerkracht ruimte en samenleving. Sinds januari 2022 hebben we als team aangegeven het nieuwe leerplan voldoende verkend te hebben waardoor we de namiddagen terug in onze eigen klas organiseren.

Eén van de allergrootste troeven van onze school is onze prachtige, ruime en groene tuin. Om de lessen en speeltijden op deze plaats nog doelgerichter, uitdagender en fijner te laten verlopen, hebben we er een project van gemaakt. Met behulp van aangevraagde subsidies, het harde werk van onze gemeenschap en het personeel zijn onder andere een wilgenhut gebouwd waar de kinderen tot rust kunnen komen, maar ook een fietsparcours, zitbank met ingebouwde spelletjes en een zandberg met buis geplaatst waar ze zich volledig kunnen uitleven. Er werd eveneens een zandbak aangemaakt, bloemen en groenten in bakken geplant die de kinderen verzorgen samen met lokale bewoners van Stelen, een hindernissenparcours en duikelrekken geplaatst en L-blokken aangeschaft die perspectieven bieden voor onze buitenklas. Zo kunnen de leerlingen deze blokken gebruiken als stoelen en tafels.


Verder hebben we gekozen voor een ZILLIG rapport. Het zorgteam kwam hiervoor met de directie en de pedagogische begeleiding samen om een denkproces op gang te brengen. Met het ganse team kreeg het rapport vorm tijdens onze pedagogische studiedagen. De leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar krijgen de kans om zelf te reflecteren over hun vaardigheden. Zo blikken ze samen met hun juf of meester terug op het afgelopen trimester. Soms worden ook leerlinggesprekken georganiseerd waar de leerlingen de kans krijgen om individueel met de leerkracht een gesprek aan te gaan over hun resultaten en houding op school. Samen bespreken ze de talenten, maar ook de groeikansen. De leerling krijgt in het gesprek ook de kans om te beschrijven hoe hij/zij zich voelt bij de behaalde resultaten en hoe hij/zij daarmee omgaat.

Vorig schooljaar gingen we aan de slag met pedagogisch begeleider en expert Hilde Leonard en werkten we rond het thema “nieuwe autoriteit en geweldloos verzet”. Ook dit schooljaar werken we hieraan verder.

Onze leerlingen zitten 9 jaar aan onze schoolbanken. Graag naar school komen is dus onze prioriteit. School mag niet saai zijn maar moet de blik en de kennis van alle kinderen verruimen door op een leuke manier school te maken, waarbij het talent van alle leerlingen wordt aangesproken en ontwikkeld. 

 

ZILL.png